Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mcitycoi/public_html/controlers/article.php on line 38
שיטות להתמקדות בכאן ועכשיו | לוח 10 - סובב נדלן
חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

שיטות להתמקדות בכאן ועכשיו

 

כל השיטות הפרקטיות להתמקדות והגברת תדר האושר בטור הבא, להמשך קריאה - כנסו!

 

שיטות להתמקדות בכאן ועכשיו

שאלת תושבת העיר

היי צבי, אשמח לקבל שיטות פרקטיות להתמקדות בכאן ועכשיו פרט למדיטצי להגברת תדר האושר בחיי. תודה

תשובת מנהל הפורום 

שלום אריקה,

לפני שאענה ישירות לשאלתך, חשוב לי להדגיש שבתפיסת האושר שאיתה אני עובד ואותה אני מדריך, הגברת תדר האושר הוא מינוח שאינו מדויק, מפני שאושר באופן בו אני מדבר עליו הוא מצב מנטלי, כלומר, State of mind. הוא הוויתו של אדם, ולא חוויתו. 

טכניקות להתמקדות ב"כאן ועכשיו" הן רבות, ועל מנת לדייק את הטכניקות שיכולות להתאים לכל אחד באופן אישי, בדרך כלל כדאי לדעת מהם הדברים שמאתגרים את האדם בהתמקדות שלו במצב זה.
האם הוא תקוע במחשבות על העבר? על מה שהיה? וכמה היה טוב/רע?
האם היא נמצאת תמיד בעתיד? האם היא מפנטזת על מה יהיה? או אולי חרדה לעתידה? לעתיד אהוביה?
האם המחשבות נעות לכל הכיוונים, בכל רגע, ולא מאפשרות שקט?

לכל אחד מהמצבים האלו (ולעוד הרבה מצבים אחרים אותם לא פירטתי כאן) כדאי להתאים טכניקות שונות, הן לשימוש באופן מיידי בנקודת ה"כאן והעכשיו" והן לאימון יום-יומי כדי להטמיע הרגלים ותצורות חשיבה חדשות, מועילות יותר.

תרגילים שיכולים להתאים למיקוד מיידי:
1. שימי גומיה על היד (כל גומיה לשיער שנמתחת היטב יכולה להתאים) ובכל פעם שאת מתחילה לומר משפט שלוקח אותך מחווית הכאן ועכשיו למקום אחר - תמתחי את הגומיה ושחררי. כמובן, הרעיון הוא לא להצליף בעצמך בעוצמה, אלא לתת לעצמך "צביטה" קלה שתחזיר אותך מיד לרגע הנוכחי שאת נמצאת בו. 

2. בחרי לך מדבקה בולטת. מצד אחד כזו שלא תסיח את דעתך יותר מדי, ומצד שני משהו שמושך את תשומת הלב. מדבקה עגולה בצבע צהוב זוהר, לדוגמא, יכולה להיות טובה. את המדבקה הזו (או כמה מהן) אפשר להדביק על גב הכיסוי של המכשיר הסלולרי, על מסך המחשב או הסלולרי, על מחברת, קלסר, או יומן עבודה. בכל מקום שבו את יכולה לשים לב אליה בצורה מיידית. משהמדבקות נמצאות במקומות הללו, תחליטי מה את רוצה שהמדבקות הללו תזכרנה לך. זה יכול להיות ממש "תהיי בכאן ועכשיו" או  "שחררי הכל וחיי את הרגע" או כל דבר אחר שמתחבר לך. כך, בכל פעם שתראי את המדבקה, היא תהיה תזכורת להתחבר למצב הזה שקישרת אליה - לחיות בכאן ובעכשיו, במקרה הזה. 

3. במקרים שבהם את כבר תופסת את עצמך במודע שאת לא מצליחה להתחבר לכאן ולעכשיו, את יכולה גם להשתמש בנשימות ארוכות במיוחד. לקחת 4 נשימות שכל אחת מהן נמשכת כ 16 שניות (7 שניות שאיפה, 2 שניות עצירת נשימה, 7 שניות נשיפה) יהווה עוגן מעולה להתמקדות בכאן ובעכשיו, כשתבחרי להשתמש בו. הצורך לתזמן את הנשימה, והריכוז בנשימה ארוכה, מאפשר לגוף פיזית להתחבר למה שקורה ברגע נתון, ואז המיינד יכול להתחבר יחד איתו למה שקורה ברגע הזה ממש. 

כפי שאמרתי בתחילה, אלו הם כלים גנריים שניתן להשתמש בהם וכמובן, ניתן לדייק אותם אף יותר ולחבר אליהם כלים נוספים, תומכי תהליך (ארוכי טווח, כמו אימון נשימה ממוקדים או מדיטציות, עליהן ביקשת שלא ארחיב), אשר יחד יהוו התאמה אישית עבורך ויאפשרו חיבור לכאן ולעכשיו בכל פעם שאת יוצאת ממנו וחושבת שכדאי לחזור אליו.

היות ודיברת על תדר האושר, חשוב לי לומר דבר נוסף בתפיסתי על האושר.
למרות הגרסאות הטוענות שרק הכאן והעכשיו באמת מציאותיים, מתוך היכרות עם אופן פעולת המוח, הן ברמה המודעת וברמה הלא מודעת, אני יכול לומר לך מניסיוני והבנתי שהעתיד והעבר מציאותיים לא פחות, ולכן כדי ללמוד הוויה של אושר ובטח שכדי לחיות ולהיות אותה, הרבה פעמים חשוב דווקא לא להיות בכאן ובעכשיו כלל. 

מקווה שזה עונה לשאלתך.
תודה רבה,
צבי

*התמונה הראשית באדיבות האתר: Freepik

יש לכם עוד שאלות לצבי זאב דיגידיז אימון מוחי למצוינות ואושר? כנסו!

האתר שלי   054-2435590   052-6378850

 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים